fredag 19. juni 2009

S/Y Storm



S/Y Storm skal benyttes i mer eksotiske farvann, dvs. litt lenger nord over.
Oppdraget er å plassere henne i Rørvik som utgangspunkt. Avreise i morgen, overlevering Rørvik 29.06.

Historie

SY Storm er en 52 fot spissgatter (en 13-meter) og ble bygget i 1912-13 hos Anker & Jensen i Vollen, Asker. Betegnelsen var lystyacht, designet av verftseier Chr. Jensen.

Tidlig på 1930 tallet ble Storm kjøpt av skipsreder Anders Jahre i Sandefjord, og rigget om til bermudarigg. Jahre familien tok usedvanlig godt vare på båten, og er hovedgrunnen til at Storm i dag fremstår som en av Norges mest originale og best bevarte klassiske seilbåter.

Skroget er bygget i mahogany på eik spanter, og den meget flotte mahogany innredningen med flammebjerk panel ble installert hos A. Andersen på Hankø.

Det ble bygget mange spissgattere på denne tiden, som ble meget populære regatta-båter med sine lange kjøler, sine høye master og med roret montert helt akter som på en seilskøyte.

Storm har gjennomgått flere omfattende oppgraderinger opp gjennom årene. Det har blitt montert moderne utstyr ( som motor ! ) uten å forandre på båtens originale design. Riksantikvaren har bl.a. bidratt med midler til restaurering og vedlikehold.

I dag er Storm utrustet med alt fra moderne nav utstyr med kartplotter, hydraulisk ankervinsj, sentralfyr, generator, fryser/kjøl, WC/dusj, alarm og 220 v anlegg. Storm er utstyrt med 7 senger, hvorav 2 stk er til mannskap forut. Salongen har plass til 6 gjester til middag.

Storm ble bygget for komfortable opplevelser på sjøen under alle forhold. Den liker seg godt i hardt vær, og krenger kun til et visst punkt hvor den legger seg godt til rette og pløyer gjennom grove sjøer. På grunn av den lange, dype kjølen går båten høyt opp i vinden og har liten avdrift. I tillegg til storseil er den utstyrt med 3 forseil ( fokk, klyver og jager ) med en samlet seilføring på 180 m2.

Storm har deltatt i en rekke regattaer fra Europauken 1914 til Risør Trebåtfestival 2002, og seiler imponerende selv sammenlignet med mer moderne regatta-båter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar